Vier indicaties dat jouw groothandel mogelijk toe is aan een nieuwe digitale partner

Een optimaal ingerichte IT-omgeving geeft jouw groothandel een voorsprong op de concurrentie. Veel groothandels verplaatsen hun ERP-software daarom naar de cloud. Dat is een grote stap, die je het liefst maakt met een solide digitale partner. Maar past jouw huidige partner nog wel bij jullie toekomstige (cloud)ambities?

hero pattern

Zonder krachtige en flexibele IT-omgeving geen succesvolle groothandel. Daarom is het cruciaal dat alle onderdelen van je IT-omgeving up-to-date zijn, en naadloos samenkomen om echte meerwaarde te genereren. Bij veel groothandels lukt dat echter niet volledig. De synergie blijft daardoor uit, en alle losse platformen, systemen en tools functioneren vaak ook ondermaats. Bovendien blijft veel data hangen in zogenaamde data silo’s.

Deze problemen zijn vaak terug te voeren op twee belangrijke oorzaken. Eerste oorzaak is een gebrekkige coördinatie tussen de digitale specialisten die de verschillende onderdelen hebben geïmplementeerd. Vaak hebben zij vooral oog voor de implementatie van hun eigen software. De optimale samenkomst met andere onderdelen van de IT-omgeving krijgt dan minder aandacht.

Gescheiden werelden

Naast dit gebrek aan afstemming zien experts echter vaak nog een ander, meer structureel probleem. In veel gevallen is dit eerste probleem namelijk een onvermijdelijk gevolg van een zakelijke en IT-strategie die onvoldoende op elkaar zijn afgestemd. Hoewel die twee logischerwijs nauw met elkaar moeten zijn verweven, zijn dat in de dagelijkse praktijk dan grotendeels gescheiden werelden.

Deze situatie veroorzaakt bij veel groothandels steeds meer negatieve impact. Dat komt mede doordat de technologie waar ze steeds afhankelijker van worden zich razendsnel ontwikkelt. De periode waarbinnen je je zakelijke en technologische strategieën moet herzien en synchroniseren, wordt daardoor ook steeds korter. Dat maakt het ook steeds complexer om de centrale regie te voeren over verschillende digitale partners en hun diensten.

Groeiende zakelijke ambities

De overstap van je on-premise ERP-systeem naar de cloud is daarom ook een uitgelezen moment om goed naar je huidige digitale partner te kijken. Is dat nog steeds de partij die het beste in staat is om de digitale doelen van jouw digitale groothandel voor de komende jaren te realiseren? Of wordt het tijd om over te stappen naar een digitale partner die beter past bij jouw groeiende zakelijke ambities?

De volgende vier punten kunnen een belangrijke indicatie zijn dat je mogelijk klaar bent voor een nieuwe digitale partner:

Je digitale partner is niet goed thuis in jouw vakgebied Als je digitale diensten naadloos wilt laten aansluiten op de werkvloer, moet je de specifieke wensen en behoeftes van de gebruikers op de werkvloer precies begrijpen. Je moet weten wat er speelt in een bepaalde sector, welke uitdagingen er ontstaan en hoe je daar het meest effectief op kunt reageren. Zeker voor ambitieuze, snel groeiende groothandels moet de digitale partner daarom beschikken over jarenlange praktijkervaring in die sector.

Je digitale partner heeft onvoldoende pasklare oplossingen paraat In de cloud vind je een enorm applicatie-aanbod voor vrijwel elke uitdaging. Bijvoorbeeld de eenvoudig te integreren ‘extensions’ in Microsofts’ AppSource. Maar is die applicatie ook echt effectief voor jouw specifieke uitdaging? Een digitale partner met voldoende ervaring en expertise weet niet alleen welke applicatie in welke situaties de beste resultaten levert, maar heeft vaak al een selectie bewezen applicaties en vertrouwde partners beschikbaar.

Je digitale partner communiceert niet helder of snel genoeg Elke samenwerking staat of valt met goede communicatie. Dat geldt zeker als je van plan bent je ERP-(of andere gerelateerd) systeem naar de cloud te migreren. In veel gevallen begint die migratie namelijk te snel. De groothandel weet dan bijvoorbeeld niet precies weet wat er van de eigen medewerkers wordt verwacht. Welke implicaties dat oplevert voor de bedrijfsvoering. En wat de precieze kosten per stap zijn. Zorg daarom dat jouw digitale partner wel kristalhelder communiceert.

Je digitale partner is onvoldoende in staat digitale synergie te creëren. Een ERP-systeem heeft belangrijke raakvlakken met vrijwel elk onderdeel van het bedrijf. In de cloud geldt dat mogelijk nog nadrukkelijker. Bijvoorbeeld door de toegenomen mogelijkheden om verschillende soorten data bijeen te brengen in de zoektocht naar nieuwe inzichten. Als jouw digitale partner zich teveel focust op één onderdeel, gaan die waardevolle inzichten helaas verloren. Net als veel andere mogelijkheden om synergie te genereren

Meer belangrijke aandachtpunten: bereid je goed voor met onze uitgebreide paper

De voorgaande vier punten zijn belangrijk om te overwegen vóór je een belangrijke cloudmigratie in gang zet. Maar daarnaast zijn er uiteraard nog vele andere aandachtspunten die je goed moet overwegen voor je die stap maakt.

Whitepaper overstappen naar Business Central
6 aandachtspunten voor een succesvolle overstap

Lees daarom nu meer over een aantal belangrijke aandachtspunten voor een migratie in onze whitepaper “Overstappen van Dynamics NAV naar Business Central: