Snel en efficiënt reageren op klantbehoeften

Sneller inspelen op de wensen, behoeftes en uitdagingen van je klanten? Dan is het slim om je ERP- en CRM-systeem met elkaar te koppelen. Om echte synergie te bereiken moet je echter wel op tijd de juiste richting kiezen.

hero pattern

Sneller inspelen op klantbehoeftes door slimme koppeling ERP- en CRM-systeem

Sneller inspelen op de wensen, behoeftes en uitdagingen van je klanten? Dan is het slim om je ERP- en CRM-systeem met elkaar te koppelen. Om echte synergie te bereiken moet je echter wel op tijd de juiste richting kiezen.

CRM- en ERP-systemen helpen bij het beheren van verschillende aspecten van jouw klantrelaties. Customer Relationship Management richt zich op verkoop, marketing en customer service. Enterprise Resource Planning regelt bedrijfsvoering en boekhouding. Groothandels profiteren van belangrijke voordelen als ze er in slagen deze twee systemen naadloos aan elkaar te koppelen.

Efficiëntieslag

Eerste belangrijke voordeel van gekoppelde CRM- en ERP-systemen is een sterke vooruitgang in efficiëntie. Beide systemen bevatten verschillende soorten informatie over je klanten. Als medewerkers die informatie telkens opnieuw ‘met de hand’ moeten samenbrengen, kost dat veel tijd. Hun functie wordt daardoor bovendien ook saaier, en dus minder aantrekkelijk.

Beter klantbeeld

Door het samenbrengen van CRM en ERP, en de data die de systemen bevatten, ga je je klanten beter begrijpen. Wat zijn hun behoeftes, gewoontes en voorkeuren? Hoe bestellen of onderhandelen ze het liefst, en welke services stellen ze op prijs? Dankzij die waardevolle inzichten neem je betere beslissingen om de relatie te verbeteren, en kun je het gedrag van je klanten beter voorspellen.

Dump dubbeldata

Als je ERP- en CRM-systemen niet zijn geïntegreerd, werken de oplossingen langs elkaar heen. Dat kan er onder meer toe leiden dat er dubbele data ontstaat. Bijvoorbeeld in de waardevolle klantprofielen van je CRM-systeem. Vaak wijkt maar een deel van de klantdata af, en is onduidelijk wat de correcte informatie is. Gekoppelde CRM- en ERP-systemen wisselen hun data doorlopend uit.

Elimineer kennis-silo’s

De samenwerking tussen afdelingen als Logistiek, Sales, Operations en IT is niet altijd optimaal. Regelmatig werken ze langs elkaar heen, omdat ze niet over dezelfde informatie kunnen beschikken. Deze ‘data-silo’s’ verdwijnen door je data realtime te ontsluiten en te delen met alle betrokkenen. Als je vertrekt vanuit hetzelfde uitgangspunt, bereik je ook veel effectiever hetzelfde einddoel.

Slimmer verkopen

Verschillende afdelingen hebben regelmatig verschillende doelstellingen en prioriteiten. Als een klant bijvoorbeeld structureel te laat zijn rekeningen betaalt, moet Sales daar natuurlijk wel van op de hoogte zijn. Tegelijk wil Sales bijvoorbeeld klantcontracten zo snel mogelijk door het goedkeuringsproces leiden. Dat gaat veel sneller Operations en Finance toegang hebben tot dezelfde data(bronnen).

Centrale regie

De koppeling van ERP en CRM zorgt zo al snel voor echte meerwaarde. et bewaken van de centrale regie is vaak echter lastig. Organisaties laten verschillende systemen veelal implementeren door verschillende gespecialiseerde partners. Door hun focus op één systeem, hebben ze vaak minder kennis van of aandacht voor het creëren van synergie tussen verschillende systemen. Het koppelen van jouw ERP en CRM levert daardoor vaak geen optimaal resultaat.
Xperit is onderdeel van Axelio. Onze Microsoft-diensten komen daardoor altijd naadloos samen.

Axelio is een groep van gespecialiseerde Microsoft-experts. Elke gespecialiseerde speler brengt zijn eigen unieke kennis, ervaring en oplossingen in. Niemand gaat voor eigen succes. Elke prestatie is een teamprestatie. Op die manier garanderen we niet alleen dat die klant elke keer weer de best mogelijke prestatie krijgt. We zorgen zo ook altijd voor het best mogelijke totaalresultaat.

Lubbert van de Heuvel
Managing Director
lvdheuvel@xperit.nl
0342-701040
Sneller inspelen op klantbehoeftes?
Plan een afspraak

Laat een bericht achter en ik neem contact met je op. Ik kom graag bij je langs om de organisatie beter te leren kennen.