Elke groothandel heeft zijn eigen manier van werken. Vaak zijn die unieke voorkeuren met maatwerk in het on-premise ERP-systeem verwerkt. Voor groothandels die de overstap naar de cloud overwegen, is dit vaak een belangrijk zorgpunt: wat gebeurt er met ons maatwerk?
Veel groothandels die de afgelopen tien jaar flink groeiden, danken hun succes deels aan de veelzijdige, op eigen servers geïnstalleerde software suites. Daarmee haalden ze in één klap een totaalpakket in huis voor bijvoorbeeld het overzichtelijk regelen van al hun belangrijke bedrijfsprocessen of de contacten met hun klanten. Meestal zorgt op maat ontwikkelde code dat alle unieke voorkeuren van de gebruikers in dit ERP- of CRM-pakket zijn verwerkt.
Aan deze vertrouwde, en in het verleden dus vaak ook heel succesvolle werkwijze, kleven echter ook enkele belangrijke nadelen. Zo moet je meestal op zijn minst een jaar wachten op de update die nieuwe (technologische) mogelijkheden in jouw on-premise ERP-pakket verwerkt. Elke noodzakelijke aanvulling moet je tussendoor zelf integreren, en net als het andere maatwerk bij elke update weer opnieuw coderen. Veel gedoe en extra complexiteit dus.
Het pakket vergroeit hierdoor steeds meer met je gehele IT-ecosysteem, en het up-to-date houden van deze onoverzichtelijke ‘lappendeken’ gaat steeds meer tijd kosten. Bovendien verlies je in deze zogenaamde ‘systeemspaghetti’ ook vaak het zicht op je waardevolle data. De kans op beveiligingsrisico’s en andere vervelende verrassingen neemt tegelijk ook steeds verder toe. Dat zijn problemen waar je als snel groeiende groothandel liefst zo weinig mogelijk tijd aan wilt besteden.
Dit is een belangrijke reden waarom veel groothandels hun ERP-systeem naar de cloud verhuizen. De cloud staat immers bekend om de mogelijkheden om jouw digitale infrastructuur flexibel, efficiënt en future-proof te maken. Kortgezegd vergroot de cloud de mogelijkheden om effectief met data om te gaan, en werk je dankzij automatische updates altijd met de nieuwste versie van de software. Maar hoe moet dat dan met alle persoonlijke voorkeuren van jou en je medewerkers?
Als aanbieder van veelgebruikte ERP-pakketten én zakelijke clouddiensten heeft Microsoft hier uiteraard goed over nagedacht. Om persoonlijke voorkeuren ook in de cloud zoveel mogelijk te faciliteren, biedt Business Central 365 een groot aantal aanvullende oplossingen aan in de eigen app store voor cloud gebruikers: de AppSource. Gebruikers kunnen deze applicaties vaak plug & play aansluiten op hun in de cloud geplaatste ERP-systeem, en vrijwel direct gebruiken.
Veel van deze applicaties worden geproduceerd door gespecialiseerde partijen. Die staan met beide voeten midden in de beroepspraktijk, en passen hun oplossingen doorlopend aan op basis van de laatste inzichten. Zo maakt Xperit bijvoorbeeld zijn X-Trade applicatie (en diverse meer gespecialiseerde apps) voor eigen klanten beschikbaar via de AppSource. Dankzij de nauwe samenwerking met ruim 100 groothandels, die allemaal continu feedback leveren, passen de ontwikkelaars deze apps doorlopend aan op basis van actuele klantbehoeftes én nieuwe inzichten.
Zo maken jij en je collega’s dus gebruik van de inzichten en praktijkervaring van talloze andere ondernemers. Je vindt daardoor vrijwel altijd snel en eenvoudig de oplossing vinden die het beste bij jouw specifieke voorkeur of uitdaging past. Eerlijk is eerlijk: soms is het hierbij onvermijdelijk dat je je vaste manier van werken hiervoor moet aanpassen. In verreweg de meeste gevallen valt de resulterende weerstand echter binnen korte tijd weg. Zeker als de nieuwe manier van werken opeens veel efficiënter en prettiger blijkt te zijn dan dat ‘onmisbare’ maatwerk van vroeger.
Laat een bericht achter en ik neem contact met je op. Ik kom graag bij je langs om de organisatie beter te leren kennen.