ChatGPT is hét nieuwe toverwoord in technologieland. De mogelijkheid om automatisch te leren van de razendsnel groeiende hoeveelheid data is voor veel bedrijven een échte gamechanger. Aldus de hype. Maar hoe pas je kunstmatige intelligentie als groothandel concreet toe om bijvoorbeeld je kosten te verlagen, service te verbeteren of supply chain te stroomlijnen?
Nieuwe dimensie
Een zeer praktische én effectieve mogelijkheid voor groothandels is de koppeling met hun ERP-systeem. Daarmee managen ze vaak al het grootste deel van hun bedrijfsactiviteiten op het gebied van sales, inkoop, operatie, boekhouding en voorraadbeheer. De combinatie met ChatGPT en andere kunstmatige intelligente oplossingen kan daar een geheel nieuwe dimensie aan toevoegen.
Zelflerende algoritmes
ChatGPT is bijvoorbeeld in staat om snel en nauwkeurig grote hoeveelheden gegevens te analyseren. Doordat de zelflerende algoritmes informatie ook ‘interpreteren’, kan ChatGPT bruikbare informatie filteren uit ongestructureerde gegevensbestanden. Die informatie zou het bijvoorbeeld ook direct kunnen verwerken in het ERP-systeem. Dat betekent minder saai werk, en minder kans op fouten.
Automatisering workflows
ChatGPT kan ook helpen bij het stroomlijnen van workflows. De slimme algoritmes leren dan bijvoorbeeld ‘herkennen’ wanneer er een nieuwe situatie ontstaat. ChatGPT kan op dat moment automatisch een statusupdate of andere melding versturen, of andere systemen opdrachten geven. Een ERP-systeem kan zo steeds effectiever, en dus ook kostenefficiënter gaan werken.
Concrete mogelijkheden
Door de enorme hype verschijnen momenteel bijna dagelijks berichten over potentiële nieuwe toepassingsmogelijkheden voor ChatGPT en andere zogenaamde Large Language Models (LLM). De ERP-oplossing van Microsoft Dynamics 365 biedt groothandels op dit moment echter al zeer krachtige en veelzijdige AI-oplossingen die je zo vanuit het platform kunt toevoegen.
Business Intelligence
Power BI is daar een uitgelezen voorbeeld van. Deze slimme software helpt je om snel patronen en kruisverbanden te visualiseren in de grote hoeveelheden data die jouw onderneming genereert. Door deze Microsoft Dynamics 365 oplossing te koppelen met je ERP-systeem, pluk je daar direct de vruchten van. Bijvoorbeeld om je onkosten te minimaliseren of je marges te bewaken.
Interessante trends
Zo signaleert Power BI
in een vroeg stadium interessante trends. Bijvoorbeeld in de prijsontwikkeling van producten, of het gedrag van klanten. Zo brengen de algoritmes een opmerkelijke uitzondering in het bestelpatroon van afnemers duidelijk in beeld. Omdat je direct op de hoogte bent, kun je ook snel maatregelen nemen. Om optimaal te profiteren, de schade te beperken of je klanten beter te helpen.
Heldere presentatie
Alle waardevolle inzichten die Power BI genereert, kun je eenvoudig verwerken in een door jou
persoonlijk samengesteld dashboard. Of een overzichtelijk en automatisch geproduceerd rapport, dat je met een druk op de knop deelt met collega’s. Zo helpt Power BI je dus niet alleen om belangrijke KPI’s continu te bewaken, maar ook om je hele organisatie steeds een stukje slimmer te maken.