Ondersteunen een ambitieuze groeistrategie
WAM Denim wilde RFID gebruiken voor voorraadbeheer om een ambitieuze groeistrategie te ondersteunen. Inmiddels heeft de Nederlandse retailketen haar supply chain gestroomlijnd en real-time voorraadinzicht verkregen. RFID staat voor Radio Frequency Identifaction en maakt gebruik van radiogolven om informatie draadloos te lezen of te versturen.
Voorraadinzicht
WAM Denim is een Nederlandse winkelketen gespecialiseerd in Italiaans geïnspireerde herenkleding met meer dan 40 winkels in Nederland en België. Als onderdeel van hun groeistrategie had de retailketen de ambitie om de supply chain te stroomlijnen met RFID. Helaas kende geen van de RFID-systemen die ze tot nu toe hadden getest een integratie met hun Business Central ERP.
"We hadden een aantal RFID-systemen bekeken en uitgeprobeerd, maar ondervonden geen echte meerwaarde omdat er gewerkt werd met verouderde data. Uiteindelijk kwamen we uit bij de WMS-oplossing van Navipartner. We kunnen nu vertrouwen op onze voorraadgegevens omdat alle artikelen met RFID-tags zijn gemarkeerd en de locatie van de artikelen realtime wordt bijgewerkt in het ERP-systeem", zegt Chief Executive Officer Samim Nasrollah.
Mogelijkheid voor uitbreiding
"De RFID-tags stellen ons in staat om 20.000 items tegelijk te verzenden zonder uit het oog te verliezen wat er in welke dozen zit. We hebben altijd volledige controle over de voorraad, zowel in het hoofdmagazijn als in elke winkel. Het geeft ons een uniek inzicht in voorraad en prestaties als we weten waar elk item zich bevindt", aldus Samim Nasrollah.
De verhoogde efficiëntie door de RFID-technologie stelt de winkelketen in staat haar activiteiten verderuit te breiden. In lijn met hun groeistrategie zijn ze nu van plan winkels te openen in Duitsland, waar ze op dezelfde manier hun voorraadbeheer zullen toepassen.
De productiereis
- Productie in Turkije - De kledingcollecties worden geproduceerd in Turkije, waar WAM Denim alle items labelt met RFID-tags. Voor verzending, controleert een RFID-tunnel de inhoud van elke doos.
- Distributiecentrum in Nederland - Wanneer de dozen het distributiecentrum bereiken, worden ze gescand met een handbediende RFID-scanner voordat ze strategisch in het hoofdmagazijn worden geplaatst.
- WAM Denim winkels - In de winkels kan het personeel regelmatig voorraadtellingen uitvoeren met RFID-lezers, zodat ze direct vanuit de Point of Sale (POS) volledig inzicht hebben in de voorraad.
De voordelen voor WAM Denim
- Voorkomt voorraadkrimp - Het hoofdkantoor van de keten gebruikt RFID-tags voor verliespreventie om voorraadkrimp te verminderen. Met nauwkeurig inzicht in de bewegingen van de artikelen hebben medewerkers van het hoofdkantoor kennis van elk afzonderlijk artikel dat winkels en magazijnen verlaat. De RFID-tag wordt automatisch gedeactiveerd wanneer het artikel in de winkel wordt verkocht. Het hoofdkantoor heeft daarom een duidelijk overzicht van de onverkochte artikelen.
- Click & Collect - Met inzicht in de bewegingen en locatie van alle items, kan WAM Denim Click & Collect aanbieden in hun webwinkels, waar gegevens in realtime worden bijgewerkt. Bovendien kunnen ze de voorraad van winkels gebruiken voor webwinkelbestellingen. De webwinkel toont de voorraad van elk artikel in de verschillende winkels. De klanten van WAM Denim krijgen daarom snel een overzicht van waar ze specifieke items kunnen ophalen.
- Data gedreven beslissingen - Het hoofdkantoor kan de reis van de artikelen volgen via Business Central. Hier kunnen ze inzien waar de items zich in de toeleveringsketen bevinden en hoe goed verschillende collecties verkopen. Ze hebben kennis van winkelprestaties, hoe lang artikelen op voorraad zijn en wat trending is. De gegevens stellen hen in staat gekwalificeerde beslissingen te nemen.
- Voorraadtelling - Nauwkeurige voorraadgegevens zijn niet alleen afkomstig van RFID-tags. Het komt ook door de frequente voorraadtellingen van winkeleigenaren. Met een handbediende RFID-scanner werken ze eenvoudig en snel de voorraadnummers van de winkels bij, zodat ze zeker weten wat ze op voorraad hebben. Via de POS hebben ze toegang tot de gegevens en bieden ze een goede klantenservice.
"Dankzij de RFID-technologie weten we waar al onze producten zijn – ook al hebben we meer dan 1.000.000 artikelen. Het geeft ons een uniek inzicht in elk hoekje en gaatje van het bedrijf en heeft de zichtbaarheid en klantervaring gecreëerd die we wilden."
Samim Nasrollah, Chief Executive Officer, Wam Denim.
Business Central Implementatiepartner WAM
Ook Xperit, de Nederlandse implementatiepartner voor Navipartner is enthousiast over de nieuwe RFID functionaliteit. Xperit implementeerde de Business Central ERP-oplossing binnen de WAM organisatie en automatiseerde daarmee zowel de 40 winkels, het centraal magazijn als ook de productiefaciliteit in Turkije. "Met de nieuwe RFID-functionaliteit wordt een enorme efficiencyslag behaald, zowel in de winkels, als in het centraal magazijn", aldus Lubbert van den Heuvel, managing partner bij Xperit Solutions B.V.