Spijkstaal International ontwikkelt en produceert al meer dan 80 jaar elektrische voertuigen voor het vervoer van goederen en personen. Spijkstaal is sinds 9 september 2015 onderdeel van de Peinemann Mobilift Groep en focust zich sindsdien, naast de verkoop van elektrische voertuigen, ook op verhuur. Totale ontzorging op het gebied van elektrisch horizontaal transport is wat Spijkstaal haar klanten wil bieden, zowel nationaal als internationaal. Door ontwikkelingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid, vermindering van uitstoot en de toegenomen vraag naar elektrische voertuigen, biedt Spijkstaal de oplossing binnen diverse productgroepen.
Veel veranderingen
De afgelopen jaren is er binnen Spijkstaal veel veranderd. Zo heeft een doorstart onder de Peinemann Mobilift Groep geleid tot organisatorische veranderingen. Van een van origine Make-To-Order organisatie ligt tegenwoordig de focus voornamelijk op het Assemble-To-Order proces. Door het gebruik van het verouderde Microsoft NAV-systeem werden de processen nog wel ondersteund, maar een optimalisatie was wenselijk. Daarnaast gaf het vertrek van Financieel Directeur Albert Beekman de doorslag dit traject door te zetten. Hij wilde graag voordat hij met pensioen zou gaan een goed werkend systeem achterlaten en een toekomstgericht platform creëren. Belangrijk uitgangspunt hierbij was de relatief korte doorlooptijd.
Langdurige relatie en ervaring
Vanwege de goede en langdurige relatie met Xperit en de ervaring met Microsoft NAV lag de voorkeur sterk bij Microsoft en Xperit. De processen zijn doorgesproken en er bleek een goede fit te zijn t.a.v. de Business Central-functionaliteiten. Een groot voordeel van deze oplossing is de integratie met Power BI om de bedrijfsgegevens inzichtelijk te maken. Uitgangspunt is de blauwdruk geweest die is opgesteld in samenwerking met Albert Beekman en de directie van de Peinemann Mobilift Groep. De he implementatie bij Spijkstaal werd gezien als soort van pilot voor toekomstige implementaties voor andere bedrijven binnen de groep.
Snel live
De uitdaging zat met name in de doorlooptijd. Spijkstaal wilde live voor de pensioendatum van Albert Beekman. Dit project was zijn laatste in dienst van Spijkstaal en hij werd hiervoor speciaal vrijgemaakt. Een groot voordeel aangezien hij over enorme ervaring beschikt en alle bedrijfsprocessen goed kent. De samenwerking verliep voorspoedig al legden de feestdagen en zomervakantie en een extra tijdsdruk op. Trots zijn we dan ook dat we de vooropgestelde doorlooptijd hebben gerealiseerd en het project, inclusief feestdagen en zomervakantie, binnen 3-4 maanden live hebben gebracht.
Optimalisering
We kunnen tevreden terugkijken en mogen zeer trots zijn op de resultaten. Als we dan toch een kritische noot mogen plaatsen hadden we eerder stil moeten staan bij de consequenties van het vertrek van Albert. Met zijn vertrek verdwijnt ook de kennis uit de organisatie. Dit hadden we beter kunnen en moeten afvangen door key-users in een eerdere fase van het project aan te laten haken.
Spijkstaal heeft met het gebruik van Business Central een flink aantal optimalisatieslagen gemaakt:
- Alle bedrijfsonderdelen worden integraal geadministreerd in 1 centrale database. Dit betekent een ondersteuning van zowel de productie- als de verhuuractiviteiten.
- De verhuurvloot wordt integraal beheerd inclusief een integratie met de Vaste Activa module.
- Een efficiencyslag m.b.t. het verwerken van de inkoopfacturen.
- Beter inzicht in kosten en opbrengsten van productie, inclusief de weergave van de onderhandenwerk positie.
- Consolidatie van de financiële gegevens richting Peinemann Holding.
- Vereenvoudiging van het artikelbeheer inclusief bijbehorende administratie en kostenstructuren.
- Met de stap naar Business Central heeft Spijkstaal ook de stap naar de Cloud gemaakt, waardoor Spijkstaal zich volledig kan focussen op de core business en zich geen zorg hoeft te maken over het beheer van de ERP-omgeving.
Toekomst
Spijkstaal is erg tevreden met Business Central en de samenwerking met Xperit. Complimenten aan het huidige team van medewerkers voor de snelheid en het enthousiasme waarmee ze met het totaal nieuwe systeem aan de slag zijn gegaan. Eenmaal live is de wens uitgesproken de serviceafdeling mobiel te gaan ondersteunen met hulp van het Power platform. (Power Apps). Dit om de servicebonnen van de monteurs realtime te kunnen verwerken. Wilt u meer weten over Business Central of overweegt u ook een migratie of herimplemenatie? Aarzel dan niet en neem contact met ons op!