Een gesmeerde migratie naar Business Central Online

BLOM Opleidingen

Bij BLOM Opleidingen was het tijd om met Business Central over te stappen naar de cloud. Ze zochten een betrouwbare IT-partner die hen snel en soepel door het proces zou loodsen. Xperit was de perfecte match: persoonlijk, snel en altijd met een praktische oplossing. In dit artikel lees je hoe de migratie vlekkeloos verliep.

hero pattern

Familiebedrijf

Een zonnige lentedag in Hengelo bij BLOM Opleidingen. Met een grote glimlach staat bij de ingang Sandra Lammertink van de financiële administratie. Op kantoor zit ook Teun Freriksen, operationeel verantwoordelijke. Al even nuchter en vriendelijk. Ondanks de grootte van het bedrijf, is de persoonlijke sfeer bij de grootste logistieke opleider van Nederland duidelijk voelbaar. Een echt familiebedrijf dat groot is geworden met de zogeheten “poten in de klei”.

BlomBuiten1.jpg

Kennismaking met Xperit

BLOM was op zoek naar een betrouwbare IT-partner voor hun 1:1 overstap naar Microsoft Business Central (BC) in de cloud. Geen wereldschokkende transitie, maar wel één die ze wilden toevertrouwen aan een partij waarmee het klikt. Teun vertelt over de plezierige kennismaking met Lubbert, directeur van Xperit: "Wat ons direct aansprak, was de persoonlijke benadering. Vanaf het eerste gesprek voelden we meteen dat het goed zat.”

"Wat we belangrijk vonden”, vervolgt Sandra, “was dat de mensen bij Xperit écht begrepen waar wij mee bezig waren. Het voelde niet als een grote, onpersoonlijke organisatie, maar als een team dat echt met ons wilde samenwerken." Het klikte meteen, en zo werd Xperit hun nieuwe IT-partner.

Met Xperit naar Business Central in de cloud

De overgang ging in principe volgens het zogenaamde ‘clean start’ principe. Dat houdt in dat er een ‘schone’ Business Central omgeving in de cloud wordt aangemaakt, waarin eventueel maatwerk uit het verleden niet mee migreert. Van alle add-ons die in gebruik zijn, wordt de actuele appversie uit de appstore gedownload en geïnstalleerd. Als na het testen van alle procedures blijkt dat er extra oplossingen nodig zijn, wordt dat gerealiseerd conform de nieuwe eisen en wensen en wordt dit als PTE beschikbaar gemaakt.

Toen de migratie begon, hadden Marco en Stephan van Xperit de testomgeving opgezet. "Het ging allemaal heel snel. Natuurlijk kwamen er wat puntjes naar voren, zoals het factureren in een ander systeem, maar Xperit zorgde voor kleine aanpassingen. Ze dachten echt mee", zegt Sandra. "We gingen vrijdag over, en maandag draaiden we alweer. Geen gedoe, alles werkte meteen", vertelt Teun.

BlomBinnen1.jpg

Uitdagingen

Een van de uitdagingen was de integratie van het facturatieproces in de cloud. Ze hadden in het oude systeem een oplossing voor het koppelen van factuurnummers tussen Chainwise en Business Central en dat moest natuurlijk in het nieuwe systeem ook werken. "Het was een kleine aanpassing, maar Xperit zorgde ervoor dat dit snel geregeld werd, ondanks dat het in de cloud even anders werkte", vertelt Sandra.

Daarnaast waren er wat kleine puntjes met bankafschriften en betalingen. "We moesten zorgen dat alles goed werd ingeboekt, en ook die lastige vraagstukken werden snel opgelost", zegt Teun. "Xperit was altijd bereikbaar en legde goed uit hoe het zat."

Waarom Xperit?

Wat Xperit voor Sandra en Teun echt onderscheidt? "De communicatie was snel en persoonlijk. Je voelt dat ze echt met je meedenken," zegt Teun. "Ze maken er geen grote, logge organisatie van, maar het voelt echt als een samenwerking. Dat was voor ons het allerbelangrijkste."

De overstap naar Business Central was dus niet alleen technisch gezien een succes, maar ook de samenwerking met Xperit voelde vanaf het begin goed. "Ze zorgden ervoor dat alles soepel verliep en stonden altijd voor ons klaar," sluit Sandra af. "We werken nu veel efficiënter, en Xperit blijft ons ondersteunen waar nodig. Gewoon goed geregeld."

Xperit-Blom-Sandra-Teun1.jpg

Power BI voor snelle inzichten

Na de livegang wilden Sandra en Teun de rapportages een beetje opfrissen. "We zochten iets visueels, zodat we snel kunnen zien wat goed gaat en waar we nog wat werk hebben. Met name in de presentatie aan de directie. We wilden geen ellenlange maandrapportages meer," legt Teun uit. Xperit raadde ons zusterbedrijf IQBS aan als partner in Power BI. "Je ziet in één oogopslag wat er speelt. Ook de directeur kan er snel mee aan de slag, en dat is wat we willen”. Met IQBS hopen ze net zo’n prettige samenwerking als met Xperit te ervaren, maar daar twijfelen wij niet aan.

www.blomopleidingen.nl

Lubbert van den Heuvel
Managing Director
lvdheuvel@xperit.nl
0342-701040
Slimmer. Sneller. Efficiënter.
Neem contact op

Ben je geïnspireerd door het verhaal van BLOM Opleidingen? Laten we kijken wat Xperit voor jouw organisatie kan betekenen.